Beter bij de Les

Training ‘Beter bij de les’

Door het volgen van de Beter bij de Les-methode krijgen kinderen op school meer inzicht in hun leergedrag. Het kind wordt getraind om naar het eigen (executief) functioneren te kijken, zodat het zichzelf uiteindelijk zo veel mogelijk zelfstandig kan bijsturen. Naast het aanleren van leerstrategieën ten aanzien van aandacht, planning, werkgeheugen, doel- en taakgericht gedrag en metacognitie, wordt ook de werkgeheugencapaciteit getraind.
Voor wie?

Beter bij de les is een effectieve, individuele training, ontwikkeld door de Bascule. Het is bedoeld voor kinderen vanaf 8 jaar die op de basisschool problemen ondervinden met hun executieve functies (zoals kinderen met ADHD of leerproblemen). Executieve functies zijn de regelfuncties van het brein. Het gaat bijvoorbeeld om functies als het werkgeheugen, aandacht en concentratie, plannen en controleren en impulscontrole. Deze executieve functies spelen een belangrijke rol bij het leren.
Wat houd de training in?

Met de training Beter bij de les oefenen kinderen op de basisschool met vaardigheden die belangrijk zijn bij het leren, zoals: aandacht, planning, werkgeheugen, doel- en taakgericht gedrag. Zij trainen hun werkgeheugen en krijgen meer inzicht in hun leergedrag. Hierdoor hebben zij uiteindelijk minder hulp nodig. Ook de leerkracht krijgt meer inzicht in het leergedrag van de leerling en kan hierdoor eerder doelgericht ingrijpen en de juiste ondersteuning bieden.
Waaruit bestaat de training?

De training voor het kind bestaat uit 25 individuele sessies van 1 uur op school. Gedurende die sessies wordt het kind aan de hand van een werkboek, opdrachten en luistermateriaal op een speelse manier getraind in het toepassen van vaardigheden die belangrijk zijn bij het goed kunnen uitvoeren van een taak. 
De leerkracht en ouders zijn nauw betrokken bij de training.
Na afloop van de training ontvangt het kind een geprinte herinneringskaart waar de weekthema’s en alle breinbewakers (strategieën) en breinbandieten (valkuilen) op genoemd staan die tijdens de training zijn geïntroduceerd. Dit dient als ondersteuning voor het kind na de training, zodat het kan terugkijken op de geleerde vaardigheden.

De training is mogelijk als (onderdeel van een) zorgarrangement op school.

Bron: Piresearch.nl
Share by: